Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning firade att det gått 25 år sedan vattengymnastik inleddes som föreningsaktivitet. Från vänster Torgny Kärrman, Kent Jonsson och Berit Jonsson som tar för sig av festmåltiden. Foto: Gunilla Eriksson

Vattengymnastik avslutades med 25 årsfest.

En fantastiskt god Gourmetplanka fick avsluta vårens vattengymnastik för Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning. Man firade att det gått 25 år sedan vattengymnastik inleddes som föreningsaktivitet.

Foto: Gunilla Eriksson

Vattengymnastik i Hemgårdens 33 gradiga bassäng har under åren gett deltagarna både motion och ökad rörlighet. För personer med psoriasisartrit underlättar denna form av träning jämfört med vanlig gymnastik. Vattengymnastik ger ökad rörlighet och minskad kroppsvikt i vattnet underlättar rörelse. Vattnet ger större motstånd i jämförelse med träning på land. För att skapa rörelse så behöver man aktivera fler muskelgrupper än vanligt, vilket gör att vattenträningen blir en effektiv träningsform med hög energiförbrukning.

Flera av dagens vattengympadeltagare har varit med sedan starten för 25 år sedan och denna kväll blev det en del sammanfattade historik och diskussion omkring trevliga händelser som skett under åren. Man gjorde även ett försök att minnas ledarna som funnits under dessa år. Ibland har föreningen anlitat elever som gått fysioterapeutprogrammet.

Deltagarna uppger att många upplever lindring i sin sjukdom tack var dessa kvällar med vattengymnastik. Förutom att träningen är bra för kroppen så är den sociala gemenskapen lika viktig. Varje termin avslutas därför med samling omkring avslutningsfika. Då har föreningen fått möjlighet att låna en lokal på Växa Röbäck där en av deltagarna arbetet.

Psoriasis är en ärftlig kronisk icke-smittsam systemsjukdom som inte bara kan drabba hud och leder utan även andra organ i kroppen. Både hud- och ledbesvär beror på inflammatoriska processer som kan ses som rubbningar i immunsystemet. Det är viktigt att få en diagnos så att rätt behandling kan sättas in så fort som möjligt.

Till hösten hoppas vattengympadeltagaran få fortsätta med sin träning i Hemgårdens bassäng.

Foto: Gunilla Eriksson